Tegen welk brein pitch jij?

Stel, je hebt een geweldig nieuw product dat je wil vermarkten. Grote kans dat je dan alle features, feiten en figures wil gaan vertellen aan je potentiële klanten of investeerders, om ze daarmee over te halen. Logisch, toch?

Ja, zeker logisch. Zo beredeneert je ratio tenminste. Het probleem is alleen dat je dan geen echte verbinding maakt. Feiten en ratio komen vanuit je neocortex, of je meest moderne brein. Terwijl je doelgroep (iedereen eigenlijk) vooral eerst denkt met hun reptielenbrein. Hoe werkt dat dan?

Je reptielenbrein is het meest primaire stuk van ons brein en werkt als een soort filter. Alle informatie die je de hele dag door te verwerken hebt, wordt als het ware in verschillende postvakjes gestopt. Elk postvakje heeft zijn eigen label. Het reptielenbrein is een enorm simpel brein en filtert slechts op een heel beperkt aantal categorieën: “veilig / gevaar“, “eten / drinken“, “seks” en tenslotte het label “bekend / nieuw“. Als het in één van deze bakjes past, wordt het doorgestuurd naar je middenbrein en tenslotte je moderne brein.

Zoals je kan zien is het reptielenbrein heel simpel. Hij maakt split-second beslissingen op basis van heel basale informatie. Wil je dus dat de rest van het brein iets met jouw boodschap doet, dan zul je het reptielenbrein eerst moeten prikkelen met de juiste informatie.

Oren Klaff vertelt dit mooi in zijn boek Pitch Anything, waarin hij uitlegt hoe het reptielenbrein (die hij Crocodile Brain noemt) werkt en hoe je daar gebruik van moet maken in je pitch. (In de video hieronder zie je het boek snel samengevat.)

Dus, de volgende keer dat je een goed idee, product of dienst gaat pitchen? Gebruik eerst je reptielenbrein! En bewaar de feiten voor een later moment.

Gratis stappenplan:
Schrijf in no-time jouw perfecte pitch.