Hoe pitch je jezelf?

Zelfverzekerd overkomen tijdens een sollicitatie- of acquisitiegesprek.

De afgelopen tijd wordt mij vaak de volgende vraag gesteld: “Christopher, wat als je niet een product, dienst of idee wil pitchen, maar jezelf?” Dit is een terechte vraag. Bijvoorbeeld in het geval van een sollicitatiegesprek voor een nieuwe functie of nieuw bedrijf. Of in een acquisitiegesprek voor het werven van een nieuwe klant of opdracht. Hoe beïnvloed je het gesprek, zodat je het vertrouwen wint van de ander? In deze blogpost lees je het antwoord op deze vraag.

Jezelf pitchen is net als daten: de ander moet een goed gevoel krijgen van jou, voordat diegene een relatie met je aan wil gaan. Of dit nu zakelijk is of privé, dat maakt niet uit! Dit is hoe wij als mensen geprogrammeerd zijn. De zakelijke feiten kunnen ze nalezen in je CV of op je website of misschien op je LinkedIn profiel. Wat je wil creëren tijdens een pitch over jezelf, is verbinding op een ander, meer persoonlijk en empathisch niveau.

Vertel eens wat over jezelf ...

De moeilijkste vraag bij een sollicitatie- of kennismakingsgesprek is vaak de eerste vraag: “Vertel eens wat over jezelf.” Het lijkt zo’n simpele vraag, maar omdat hij volledig open is en er zó veel antwoorden op gegeven kunnen worden, is hij ontzettend moeilijk. Het antwoord op deze vraag is het moment dat jij jouw persoonlijke pitch gaat geven.

Als je niet goed voorbereid bent op deze vraag, dan is de kans groot dat je begint te ratelen zonder dat er structuur in je verhaal zit. Je zegt dan misschien zelfs dingen die je eigenlijk beter niet had kunnen zeggen, of je geeft de ander informatie waar hij niet op zit te wachten. Daarom is het heel belangrijk dat je je hier goed op voorbereid, zodat je de vraag helder en overtuigend kan beantwoorden. En dat je jezelf daarmee meteen goed presenteert.

De vraag achter deze vraag

De vraag die jou eigenlijk gesteld wordt, is: wat is jouw toegevoegde waarde? Welke problemen die wij hebben, kun jij oplossen? What’s in it for them? Om die vragen te kunnen beantwoorden, is het belangrijk om je persoonlijke pitch op te splitsen in drie korte delen. Alle drie de delen geven precies genoeg informatie voor de ander om op door te kunnen vragen. In totaal beperk je je tot een minuut of twee om antwoord te geven op deze hele grote vraag. Dit is hoe je dat doet:

Gratis stappenplan:
Schrijf in no-time jouw perfecte pitch.

Deel 1: Wie ben je en wat doe je nu?

In het eerste deel geef je kort antwoord op de volgende vragen: Wie ben je en wat doe je nu (of wat heb je gedaan)? In dit deel is het doel om specifieke informatie te geven en te laten blijken dat jij de specialist of expert bent die ze zoeken. 

  • Start sterk door iets te vertellen wat hun beeld over jou positief zal beïnvloeden.
  • Houd het bij een paar hoofdpunten. Wees specifiek en zorg ervoor dat het klinkt alsof je ergens een specialist of expert in bent.
  • Spreek tot de emotie. Kom met verrassende informatie of dingen waar jij het meest trots op bent of wat sprekend is voor jou als persoon. (Je hoeft echt niet je hele CV te vertellen, dat hebben ze toch al gelezen.)

 

Voorbeeld:

Claudia solliciteert naar de functie Manager Customer Service binnen de organisatie waar ze nu al werkt, waarbij ze indirect leiding gaat geven aan 50 man. Ze is nu teamleider van één van de teams binnen customer care. Claudia zou haar antwoord als volgt kunnen beginnen:

“Zoals jullie weten, was ik de afgelopen drie jaar teamleider van één van de customer care teams. Eén van de dingen die ik het meest belangrijk vind in mijn werk, is een hecht team en aandacht voor de individu. Ik geloof dat je daarmee loyale en blije medewerkers creëert binnen het bedrijf wat ten goede komt voor de resultaten, en dat heb ik de afgelopen jaren als teamleider mogen waarmaken.”

Deel 2: Waarom is dit belangrijke informatie?

In deel twee van het antwoord verklaar je waarom deze informatie belangrijk is voor hen? (Waarom kwalificeert deel 1 jou voor de positie of baan?)
  • Noem iets wat de baan of positie reflecteert. Houd het bij 2 of 3 punten. Het moet iets zijn waarvan de ander denkt: dit is interessant! Bijvoorbeeld specifieke dingen die je bereikt hebt. Successen die je behaald hebt. Of projecten waar je aan gewerkt hebt. Dingen waaruit blijkt dat jij ergens goed in bent of waar je van houdt.
  • Het moet relevante ervaring zijn en zogenaamde “proof of performance”: iets wat bewijst dat je inderdaad gekwalificeerd bent voor de baan of positie.
  • Zorg dat je iets vertelt wat jou onderscheidt van de rest, dan heeft het waarde! Als iemand anders met dezelfde achtergrond en aantal jaren werkervaring hetzelfde antwoord zou geven, is dat niet onderscheidend genoeg!

“De afgelopen drie jaar heb ik een fantastisch team mogen leiden. Ondanks de hoge werkdruk, heb ik ervoor gezorgd dat we echt als team zijn blijven functioneren en onze klanttevredenheid hebben laten stijgen van een 7,4 naar een 8,1. Vooral de drukte rond Black Friday afgelopen jaar was een gekkenhuis, maar ik heb het team goed kunnen voorbereiden op wat er ging komen en daar ben ik bijzonder trots op.”

Deel 3: Toon je ambitie!

Vervolgens, in deel 3 van jouw antwoord, maak je de brug naar waarom jij nu op gesprek bent. Je toont je ambitie voor het binnenhalen van deze baan of opdracht.
  • Vertel waar jij op zoek naar bent. (Waarom reageer je op deze specifieke functie bij dit specifieke bedrijf?)
    • Klink ambitieus, zodat het klinkt alsof je op zoek bent naar een uitdaging.
    • Hou het kort. Eén of twee zinnen is vaak voldoende! De details komen later in het gesprek.
    • Begin letterlijk met met “Waar ik naar op zoek ben, is …”
  • Sluit af met de vraag: “Is dit ook waar jullie naar op zoek zijn?”. Het mooie aan deze vraag, is dat je de ander dwingt om nu al na te denken of het gesprek de investering van jullie tijd waard is. Maak jij überhaupt een kans, of kunnen we beter hier stoppen?

“Waar ik naar op zoek ben, is een rol waarbij ik mijn leiderschapskwaliteiten ook op managementniveau kan tonen en mezelf daarin kan blijven uitdagen en ontwikkelen. Ik weet zeker dat ik daarmee van grote toegevoegde waarde zal zijn voor onze organisatie en geloof dat deze rol daarom perfect bij mij past. Is dat ook waar jullie naar op zoek zijn?”

 

Creëer de beste eerste indruk!

Jouw persoonlijke pitch tijdens zo’n gesprek Je wil tijdens je persoonlijke pitch natuurlijk en spontaan klinken, terwijl je tegelijkertijd inhoudelijk deskundig overkomt door de punten te benoemen die je wil overbrengen. Daarmee creëer je de beste eerste indruk. Het is niet alleen belangrijk dat je jezelf bent, het is belangrijk dat je de beste versie van jezelf bent! Dat betekent dat je authentiek bent, vol van zelfvertrouwen. Dat betekent niet dat je alles deelt, maar laat zien dat je weet waar je het over hebt. 

Hoe doe je dit?

  • Schrijf voor jezelf van tevoren een paar punten op die je sowieso over jezelf zou willen vertellen. Wat vind je belangrijk dat zij van jou weten en onthouden?
  • Houd ruimte voor spontane antwoorden. Een script klinkt geforceerd.
  • Oefenen oefenen oefenen! Bereid jezelf voor!

 

Meer lezen over pitchen?

Hoe pitch je jezelf?

Een persoonlijke pitch geven tijdens een sollicitatie- of acquisitiegesprek kan heel lastig zijn. In deze blog ontdek je hoe je jezelf hier perfect op kan voorbereiden.

Boost je business pitch voor investeerders

Het goed kunnen omschrijven van jouw business in slechts een paar zinnen, is cruciaal voor iedere ondernemer. Maar wat als je op zoek bent naar investeringen? Hoe zorg je ervoor dat jouw pitch aanslaat bij potentiële investeerders? Met deze 5 tips boost je jouw pitch voor investeerders!