
Hoe pitch je een complex idee?
Hoe zorg je ervoor dat je een complex idee laat landen bij jouw publiek? Deze 3 stappen gaan jou helpen.
Zelfverzekerd overkomen tijdens een sollicitatie- of acquisitie- of kennismakingsgesprek.
De moeilijkste vraag bij een sollicitatie- of kennismakingsgesprek is vaak de eerste vraag: “Vertel eens wat over jezelf.”
Het antwoord op deze vraag is het moment dat jij jouw persoonlijke pitch gaat geven
Als je niet goed voorbereid bent op deze vraag, dan is de kans groot dat je begint te ratelen zonder dat er structuur in je verhaal zit.
Je zegt dan misschien zelfs dingen die je eigenlijk beter niet had kunnen zeggen, of je geeft de ander informatie waar hij niet op zit te wachten.
Daarom is het heel belangrijk dat je je hier goed op voorbereid, zodat je de vraag helder en overtuigend kan beantwoorden. En dat je jezelf daarmee meteen goed presenteert.
De vraag die jou eigenlijk gesteld wordt, is: wat is jouw toegevoegde waarde? What’s in it for them?
Om die vragen te kunnen beantwoorden, is het belangrijk om je persoonlijke pitch op te splitsen in drie korte delen. Alle drie de delen geven precies genoeg informatie voor de ander om op door te kunnen vragen.
In het eerste deel geef je kort antwoord op de volgende vragen: Wie ben je en wat doe je nu (of wat heb je gedaan)? In dit deel is het doel om specifieke informatie te geven en te laten blijken dat jij de specialist of expert bent die ze zoeken.
In deel twee van het antwoord verklaar je waarom deze informatie belangrijk is voor hen? (Waarom kwalificeert deel 1 jou voor de positie of baan?)
Vervolgens, in deel 3 van jouw antwoord, maak je de brug naar waarom jij nu op gesprek bent. Je toont je ambitie voor het binnenhalen van deze baan of opdracht.
Vertel hier dus waar jij op zoek naar bent. (Waarom reageer je op deze specifieke functie bij dit specifieke bedrijf?)
Je wil tijdens je persoonlijke pitch natuurlijk en spontaan klinken, terwijl je tegelijkertijd inhoudelijk deskundig overkomt door de punten te benoemen die je wil overbrengen. Daarmee creëer je de beste eerste indruk.
Hoe doe je dit?
Hoe zorg je ervoor dat je een complex idee laat landen bij jouw publiek? Deze 3 stappen gaan jou helpen.
Maar weinig mensen weten echt goed om te gaan met afwijzing. En de kans is groot dat je een keer afgewezen gaat worden. In deze blogpost leer je in 3 stappen hoe je goed omgaat met afwijzing.
Stress of zenuwen voordat je een belangrijke pitch of presentatie gaat geven is heel normaal. In deze blog geef ik je een paar concrete tips hoe je jouw zenuwen onder controle kan krijgen.
Copyright © 2023 Serna Consult – Meer over Serna Consult Training & Communicatieadvies – Privacy Policy – Algemene Voorwaarden
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |