Hoe pitch je een complex idee?

Stel je voor: je hebt een idee waar je graag wil dat het management meer budget en tijd voor vrijmaakt. Je krijgt 10 minuten om jouw idee te pitchen, maar het is complex en je vindt het lastig om binnen de tijd te blijven.

Hoe zorg je ervoor dat jouw idee toch blijft hangen? Hoe vergroot je de kans dat het management toch ‘Ja’ zegt tegen jouw idee?

1. Leer je publiek kennen

Als je een idee wil pitchen of presenteren, gaat het er altijd om dat je het afstemt op jouw publiek. Een presentatie of pitch zou nooit moeten gaan om de persoon die het podium pakt, maar om zijn publiek.

Je zal je dus moeten gaan verdiepen in wat zij belangrijk vinden, niet wat jij belangrijk vindt. Je zal hun taal moeten gaan spreken.

Bijvoorbeeld: je bent programmeur en je wil jouw idee presenteren aan de CEO en de CFO. Dan is het verstandig om je in jouw pitch of presentatie vooral te richten op de financiële impact van jouw idee en wat de voordelen zijn op het vlak van bijvoorbeeld omzet of sales. Laat zien wat de waarde is van jouw idee in relatie tot de markt waar jullie je in bevinden. Of hoe je nagedacht hebt over de kosten ten opzichte van wat het de organisatie voor waarde biedt.

Daarnaast zou je je ook in de persoon achter de titel kunnen verdiepen: wat vindt hij of zij echt belangrijk in het leven? Kun je jouw idee daarop afstemmen?

Hoe beter je jouw publiek begrijpt, des te beter je jouw boodschap op hun af kan stemmen.

Gratis stappenplan:
Schrijf in no-time jouw perfecte pitch.

2. Let op je taalgebruik

Het gebeurt nog veel te vaak dat managementtaal of ingewikkeld jargon gebruikt wordt in een pitch of presentatie. Als je één ding zou moeten onthouden van deze blog, dan is het dit: stop met ingewikkeld taalgebruikt. Niemand is daarbij gebaat.

Het lijkt misschien interessant, maar bij ingewikkeld taalgebruik werp je een barrière op die anderen afstoot. En dat terwijl je juist support zoekt voor jouw idee!

Gebruik daarom zo veel mogelijk alledaags taalgebruik. Dumb it down a little, zoals ze in het Engels zeggen. Eenvoudig taalgebruik betekent niet dat je dom overkomt. Sterker nog: hoe simpeler je jouw idee weet te brengen, hoe beter het laat zien dat je er goed over nagedacht hebt. Juist bij complexe ideeën is dit van groot belang.

Dit kan erg uitdagend zijn. Vooral als je iemand tegenover je hebt die geen context kent van jouw vakgebied.

Hoe voorkom je dan het beste ingewikkeld taalgebruik? Geef voorbeelden en maak gebruik van metaforen. Dit lukt het best door het vertellen van verhalen. Dit is zelfs zó belangrijk, dat ik hier een hele module aan gewijd heb in de online training.

3. Kies één ding uit om te onthouden

Stel jezelf in de voorbereiding van jouw pitch of presentatie de volgende vraag: ‘Als mijn publiek slechts één ding zou moeten onthouden, wat zou dat zijn?’

Vervolgens is het belangrijk om je af te vragen waarom ze dat ene punt belangrijk zouden moeten vinden.

Als je deze twee vragen weet te beantwoorden, breng je meteen focus aan in jouw boodschap. Je kan de juiste informatie kiezen om te delen en je weet daarmee ook wat je kan schrappen. Dit vergroot de kans dat jouw publiek zal begrijpen wat je wil vertellen en jouw idee zal omarmen.

Vind je dit lastig? Dan kan ik je helpen.

Met de online training leer je jouw idee, product of dienst helder en overtuigend te pitchen.
Je kan direct starten en vandaag nog jouw pitch verbeteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *