Stel je voor: je hebt een geweldig idee voor het bedrijf waar je werkt.
Je hebt eindelijk al je moed bij elkaar geraapt om het idee te presenteren voor het MT en je hebt een nacht doorgeploeterd om een perfecte presentatie te maken.
En dan hoor je: bedankt voor de moeite, maar dit gaan we niet doen. Wat doe je dan?
Ik kan je één ding garanderen: als je gaat pitchen, dan is de kans groot dat je een keer afgewezen gaat worden.
Hoe je omgaat met die afwijzing maakt een wereld van verschil!
In deze blogpost ga ik je in 3 stappen leren hoe je om moet gaan met afwijzing en misschien zelfs hoe je van afwijzingen kan gaan houden. Klinkt ongelooflijk, maar het kan écht!
Dit voelt als een enorm contrast, ik weet het. De meeste mensen zien afwijzing namelijk als een signaal om te stoppen waar ze mee bezig zijn en op te geven.
Op het moment dat je na een afwijzing toch besluit door te zetten, onderscheid je jezelf al van 99% van de rest van de mensen! Laat afwijzing daarom geen reden zijn voor jou om op te geven. Put er energie uit en laat het je inspireren om de volgende keer nog beter te worden.
Stel jezelf na een afwijzing daarom de volgende vraag: wat kan ik de volgende keer beter doen, om wel succes te boeken? Gebruik afwijzing daarom als een wijze les.
Als je een pitch geeft voor jouw geweldige productlijn, dan wil je natuurlijk graag van je publiek een ‘Ja’ horen. “Ja, dat vind ik ook!”, of “Ja, ik wil koop er 10!”. Maar ‘Nee’ voelt meteen als een afwijzing.
Maar wat nou als je het woord ‘Nee’ als iets anders gaat zien dan een afwijzing. En daar op een andere manier op gaat reageren?
De volgende keer dat iemand ‘Nee’ zegt, ga dan op zoek naar de betekenis achter die ‘Nee’.
Bijvoorbeeld:
Nadat je die ‘Nee’ te horen hebt gekregen, stel dan één van de volgende vragen om die verheldering te gaan ontdekken:
“Kun je me uitleggen waarom dit voor jou nu niet werkt?”
“Wat denk jij dat er moet gebeuren om dit idee wel tot stand te laten komen?”
“Het lijkt erop dat iets je niet aanstaat. Kun je me uitleggen wat dat is?”
Chris Voss schrijft in zijn boek Never split the difference hier het volgende over (vrij vertaald): “Het is een menselijke behoefte om ‘Nee’ te kunnen zeggen. Dus wees er niet alleen op voorbereid, zorg ervoor dat je het zo vroeg mogelijk te horen krijgt!”
Stel na een afwijzing simpelweg de vraag “Waarom niet?”. Je zal verrast zijn van de antwoorden die er dan komen.
Het grootste probleem met afwijzing is dat je het vaak ervaart als iets persoonlijks. Als iemand niet meegaat met jouw idee, product of dienst, betekent het niet meteen dat die persoon ook jou niet ziet zitten.
Er zijn honderden redenen te verzinnen die aannemelijker zijn dat het niet aan jou ligt, maar aan de situatie waar de ander zich op dat moment in bevindt. Je hoeft het dus niet persoonlijk op te vatten. Maar het kan wel degelijk te maken hebben met hoe je je pitch brengt.
Wat je wél kan doen, is jouw kans op succes vergroten door te werken aan de manier waarop je pitcht. Die vaardigheden helpen jou om je boodschap beter over te brengen.
Zelfvertrouwen verkoopt. Medelijden niet.
Het kunnen geven van een goede pitch hangt dus voor een heel groot deel af van hoe je het brengt, en veel minder van het idee, product of de dienst die je aan te bieden hebt.
Dus: wil je de kans op succes exponentieel vergroten? Dan zul je moeten werken aan je eigen communicatievaardigheden.
En het goede nieuws is: daar kun je vandaag al mee beginnen.
Copyright © 2023 Serna Consult – Meer over Serna Consult Training & Communicatieadvies – Privacy Policy – Algemene Voorwaarden
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |