De Elevator Pitch - zo maak je hem effectief!

Je hebt vast wel eens gehoord van de term Elevator Pitch: een pitch die je in ca. 1 – 2 minuten zou moeten kunnen geven. Ongeveer even lang als het duurt om met de lift in een groot kantoorgebouw naar de bovenste verdieping te gaan. Daar waar de topmanagers en bestuurders hun kantoor houden. Zodat, mocht je ze tegenkomen in die lift, je jouw idee zou kunnen pitchen, in de hoop dat ze je de kans geven jouw idee uit te werken.

Het uitgangspunt van een Elevator Pitch is daarom goed om te bedenken hoe je in heel beknopte tijd jouw publiek kan overtuigen.

Gratis stappenplan:
Schrijf in no-time jouw perfecte pitch.

Wat en wie wil je bereiken?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil je met je pitch bereiken? Direct daarna volgt eigenlijk de tweede vraag: wie wil je bereiken? Die vragen beantwoorden, helpt je om goed in kaart te brengen wanneer jouw pitch een succes is. Je dwingt jezelf ook om na te denken wie jouw vraag, aan het eind van jouw pitch, echt kan beantwoorden. Als je dat weet, wordt het voor jezelf al een heel stuk helderder.

De vraag is alleen: kun je dat bereiken in een pitch van enkele minuten? En hoe kom je dan over?

Hier is geen goed of fout antwoord op te geven. Voor sommige pitches, waarbij je een simpel idee wil pitchen, is een minuut ruim voldoende! Maar voor andere pitches heb je gewoonweg meer tijd nodig. Als je weet dat een minuutje niet genoeg is, kan de Elevator Pitch ook ingezet worden als uitnodiging om op een later moment langer over het onderwerp door te praten. Je doel is dan dus een vervolggesprek.

Wanneer je twijfelt: stel je doel bij

Vaak blijkt dat je meer tijd nodig hebt om jouw idee over te brengen bij de ander. Stel dan de doelstelling van je pitch bij. In plaats van dat ze je meteen een ‘JA’ geven op jouw idee, vraag je ze of ze een ‘JA’ geven om er eens langer over door te kunnen praten. Daarmee nodig je ze uit voor een dialoog. Het grote voordeel voor hen en voor jou is dan dat je je minder gehaast voelt én overkomt. En dat brengt weer rust in je pitch, waardoor de kans weer groter is dat je daadwerkelijk een ‘JA’ krijgt!

Dus: wees helder in wat en wie je wil bereiken. En stel je doelen bij waar nodig. Daarmee vergroot je de effectiviteit van jouw Elevator Pitch!

Boost je business pitch voor investeerders

Het goed kunnen omschrijven van jouw business in slechts een paar zinnen, is cruciaal voor iedere ondernemer. Maar wat als je op zoek bent naar investeringen? Hoe zorg je ervoor dat jouw pitch aanslaat bij potentiële investeerders? Met deze 5 tips boost je jouw pitch voor investeerders!

Lees verder »