Maar wat maakt het geven van een goede pitch zo lastig? Dit zijn de 4 grootste valkuilen:
Hoewel ons moderne brein denkt dat de ratio overheerst, is het nog steeds één en al emotie wat ons beheerst. Probeer maar eens belangrijke beslissingen te maken als je boos of verdrietig bent, of honger hebt! Zeker weten dat je beoordelingsvermogen een stuk slechter is op zo’n moment. Met dat in gedachten, is het belangrijk om emotie de boventoon te laten voeren in je pitch. Wil je iemands’ interesse echt wekken, dan moeten ze het voelen, niet alleen snappen.
Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Dit gezegde is ook waar als het neerkomt op je pitch. Je wil het liefst zo veel mogelijk details vertellen, omdat er vaak heel veel te vertellen valt. Alleen: je publiek zit daar niet op te wachten! Je publiek heeft vaak maar twee vragen die ze beantwoord willen hebben:
Als je je daar op richt, dan zit je al op de goede weg. Beperk je vervolgens tot de drie belangrijkste details van jouw product, dienst of idee, dan is je pitch al bijna af. De rest van de details die er toe doen, volgen wel in de vragenronde.
Een goede pitch geven werkt alleen als je ook weet wat je publiek wil horen. En als je niet echt weet wat het probleem is waar jouw idee, product of dienst in moet voorzien, dan weet je ook niet of het echt een succes gaat zijn. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd neemt om te onderzoeken en te luisteren of jouw oplossing ook daadwerkelijk de oplossing is waar men op zit te wachten. Stel duidelijke vragen aan je doelgroep en sta open voor feedback, zodat je je plan nu nog bij kan stellen. Als je eenmaal voor jouw Dragon staat is het vaak te laat.
Waarom geef je een pitch? Omdat je iets van jouw Dragon nodig hebt! In de meeste gevallen is dat een investering in geld, tijd of support. Vergeet daarom niet om in je pitch toe te werken naar het moment dat je daar om vraagt! Zo vaak hoor ik mensen passievol en enthousiast vertellen over hun geweldige bedrijf of dienstverlening, maar vergeten vervolgens aan het eind helemaal te vragen waar ze voor zijn gekomen. En ik snap het: het is spannend om aan iemand te vragen om te investeren in jou. Maar je verdoet de tijd van de ander als je er niet om vraagt. Niemand houdt van een open einde. Ook investeerders niet. Durf te vragen!
Copyright © 2023 Serna Consult – Meer over Serna Consult Training & Communicatieadvies – Privacy Policy – Algemene Voorwaarden
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |